Tak abych byl taky trochu užitečný, podělím se s vámi s problémy a řešením, které vyvstávaly v průběhu mého posilování brzd. To že jsem na svém JHčku přestavěl zadní nápravu z bubnů na kotouče už jsem tady presentoval. Nakonec mi posloužila komplet celá 16V náprava od MoniCY v podstatě jen jako vzor, a já přestavbu zrealizoval na svou stejnou původní nápravu, ale s novými díly.
Posílením brzdových parametrů jak ve předu, tak i vzadu (brzdiče z Golfa IV) koupě nových kotoučů a destiček nebyly zdaleka poslední úpravou brzdového systému co bylo nutno udělat, aby vše správně fungovalo (byly nataženy nové brzdové trubičky, nová táhla ruční brzdy,ložiska, trny, držáky brzdičů atd), což jsem si v začátku úpravy vůbec neuvědomil. Po této práci nastala první zkouška „nového brzdného účinku“. V očekávání, že si otisknu čelo na sklo jsem se i připoutal. Bohužel se nic takového nekonalo. Je mi jasné, že si desky musejí sednout a že to nemůžu ihned zašlápnout aby se to nezkroutilo, ale vše bylo spíš horší, než lepší. Pedál se propadal do 2/3 a brzdit to začínalo až při druhém sešlápnutí. Pokud byla prodleva delší než cca 10 sec., zase nic. Jedinou útěchou mi bylo, že po druhém sešlápnutí to v těch 2/3 začalo opravdu slušně brzdit. Nejdřív jsem si myslel, že jsem soustavu blbě odvzdušnil a že si taky po chvíli desky sednou a samo se to vystředí a bude vše OK, ale nééé. Tak jsem se zamyslel nad fyzikou ze střední školy, jako něco o šíření tlaku a ploše pístů a vyústilo to v hledání na internetu, kde jsem zjistil zásadní chybu při mém počínání a to, že jsem zvětšil průměry brzdových pístků a tím i objemy brzdové kapaliny v brzdičích, na což samozřejmě hlavní brzdový originální válec z JH nestačí. Tak jsem začal hledat nějakou vhodnou náhradu brzdového válce z koncernových aut. Nejdřív musím říct, v jakých průměrech se koncernové hlavní válce dělají. Naše scirocca mají průměr hl. válce 20,64mm a to i verze 16V. Ten kdo tedy použije brzdiče s válečky originál 16V, ten nemusí dál číst a bude mu to fungovat. Ti co brzdy posílej, a pokud chtějí informaci musí číst dál (teda pokud jsou amatéři jako já a ne profesionálové, kterým bych si nedovolil radit).
Já tedy použil brzdové válečky v bzdičích takové, které odpovídají průměru 23,81mm. Mezi tím lze použít ještě průměr 22,2mm, který má třeba 1,6 GIII. Bohužel v tomto průměru neexistuje hlavní brzdový válec se čtyřmi výstupy na hadičky. Čím je model auta mladší, tím je pravděpodobnější, že bude mít ABS a tím jenom dva výstupy., protože ABS rozděluje dva vstupy na čtyři. A proto, aby to nebylo tak jednoduché, liší se válce v uchycení do posilovače. Za těchto podmínek vychází nejlépe hlavní brzdový válec použitý v slabším Transportéru 4ce bez posilovače (je to verze se sedadly). Jediný jeho zásadní rozdíl je v největším průměru 25,4mm. Jinak má shodně čtyři výstupy 10 x 1mm (není tedy nutné předělávat holendry) a shodné osazení do posilovače. Úprava bude snad spočívat jen v délce tyčky od pedálu. Je to ale řešení, kde brzdný účinek nastupuje dost strmě. Protože chci přece jenom mít trochu cit při dávkování brzdné síly, jdu složitější cestou. Použiji brzdový válec z Golfa IV, který má ten správný průměr válce, bohužel s dvěma otvory 12 x 1mm. Proto musím použít rozdělovací kostky a přizpůsobit průměry holendrů. Tak tohle je ještě přede mnou . Až to vyzkouším dám vědět, ale doufám, že to teď už klapne ! Určitě dám vědět.
Doufám, že tohle tlachání někomu pomůže a usnadní mu rozhodování při jeho tunění.